Ze względu na pandemię koronawirusa, światowa gospodarka zagrożona jest trudnym w skutkach kryzysem. Jak wygląda sytuacja branży logistycznej? Jakie są zalecenia dla przedstawicieli tej gałęzi gospodarki?
Logistyka w starciu z koronawirusem
Branże usługowe, jak i duża część branż wytwórczych, mierzą się z realnym zagrożeniem w obliczu pandemii koronawirusa. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju opublikowała nowy raport, w którym wzrost gospodarczy obniżono do 2,4 %. To spora różnica w porównaniu do wcześniejszych wniosków, które wskazywały na wzrost na poziomie 2,9 %. Jednakże, skala skutków gospodarczych może się znacznie różnić, w zależnie od typu biznesu.
Logistyka na tą chwilę wydaje się wygrywać w starciu z koronawirusem. Wynika to między innymi z faktu, że transport międzynarodowy towarów nie został na ten moment zawieszony. To właśnie firmy logistyczne są obarczone odpowiedzialnością za dowóz najpotrzebniejszych towarów. Z drugiej strony kontrole graniczne mogą znacznie utrudniać pracę kierowcom i przedłużać czas realizacji zamówień międzynarodowych. Z kolei kiedy mowa o rynku polskim, coraz częściej zachęca się do zakupów online zamiast tych stacjonarnych. W dodatku firmy logistyczne nie od dziś inwestują w rozwiązania w pełni skomputeryzowane. Zatem organizacja pracy zdalnej oddziałów administracyjnych nie jest w tym przypadku tak wielkim wyzwaniem. Tym samym, branża logistyczna może uniknąć drastycznych skutków gospodarczych.
Jednocześnie, wiele zależy od sytuacji klientów. Póki co, poza zagrożeniem znajdują się biznesy z branży spożywczej, higienicznej czy medycznej. Ze względu na obostrzenia wzrasta także liczba zamówień z dowozem, kiedy chodzi o branżę gastronomiczną. Jak długo utrzyma się ta sytuacja? Niestety nie sposób tego przewidzieć. Nie mniej istotne jest pochodzenie towarów. Problematyczna jest bowiem wymiana towarowa z Chinami, a przedsiębiorstwa z państw zagrożonych rychłym kryzysem mogą wypowiadać umowy. Zatem problemem jest z pewnością płynność współpracy.
Najważniejsza jest jednak ochrona zdrowia i życia pracowników z branży logistycznej. Są oni bowiem szczególnie narażenia na kontakt z osobą potencjalnie zarażoną. Może to być dosłownie każdy, z kim zetknie się kierowca – a jak wiadomo kurierzy w swojej pracy maja kontakt z wieloma osobami. Dlatego opublikowano konkretne zalecenia dla pracowników i pracodawców z branży logistycznej. Warto się z nimi zapoznać!
Koronawirus – zalecenia dla branży logistycznej
Ministerstwo Rozwoju w porozumieniu z Głównym Inspektorem Sanitarnym sporządziło zestawienie zaleceń dla branży logistycznej, jako szczególnie zagrożonej koronawirusem. Zalecenia mają na celu ochronę pracowników branży, jak i wszystkich osób mających z nimi kontakt.
Niektóre z zaleceń, jak chociażby konieczność zachowania odległości 1 – 1,5 metra pomiędzy osobami czy też zalecenie dotyczące higieny rąk – są niezmienne niezależnie od branży. Kluczem jest to, by zapewnić pracownikom możliwość ich realizacji. Dlatego należy udostępnić dozowniki z płynem dezynfekującym lub stały dostęp do popularnych środków higieny rąk. Oczywiście mycie rąk wodą z mydłem w przypadku branży transportowej jest w dużej mierze utrudnione. Zatem konieczny jest zakup żelu lub płynu dezynfekującego, których użycie możliwe jest w dowolnym miejscu. Nie mniej istotne są odpowiednie instrukcje. Samo tylko zastosowanie preparatów nie zawsze jest skuteczne. Należy więc udostępniać procedury dotyczące mycia rąk oraz ich prawidłowego odkażania dostępnymi środkami.
Należy stosować również inne powszechne zalecenia, dotyczące procedur w przypadku objawów, takich jak kaszel, katar czy kichanie. Nie mniej istotna jest higiena w miejscu pracy, a więc stała dezynfekcja poszczególnych elementów wyposażenia – również gdy chodzi o wyposażenie samochodu. W tym celu należy stosować preparaty do dezynfekcji lub wodę z dodatkiem mydła czy innych środków czyszczących. Gdy chodzi o maseczki, ministerstwo odradza natomiast noszenie ich przez osoby zdrowe. Zgodnie z powszechną informacja maseczki powinny być zakładane przez osoby chore lub ich opiekunów czy najbliższe osoby.
Dla branży logistycznej szczególnie ważne jest jednak zalecenie, by unikać kontaktu bezpośredniego i transakcji gotówkowych. Jak podaje Ministerstwo Rozwoju należy więc stosować w zamian inne sposoby porozumiewania, jak chociażby pocztę internetową, telefon czy domofon. Ponadto należy udostępnić możliwość płatności bezgotówkowej, wyposażając pracowników odpowiednie terminale. Jak to się odbywa w praktyce? Warto zaopatrzyć się w ciekawe pomysły i wystosować odpowiednie prośby do obsługiwanych klientów. Być może istnieje możliwość pozostawienia towaru pod drzwiami czy też w wyznaczonym miejscu, bez konieczności kontaktu bezpośredniego. Płatności mogą odbywać się również online. Pomysłów jest wiele, a istotą ich realizacji jest przede wszystkim chęć współpracy pomiędzy poszczególnymi stronami transakcji.
W Stokado zapewniamy dostęp do magazynów self storage. Boxy do wynajęcia okazały się doskonałym wyborem zarówno wśród przedsiębiorców, jak i osób prywatnych. Chętnie wspieramy branżę logistyczną. Warto więc skontaktować się z naszą obsługą, by zapoznać się ze szczegółami oferty.